(၁) ရစူလြလႅဟ္ (စြ) ကိုယ္ေတာ္မိန္႕ေတာ္မူထားသည္မွာ....
မြန္ၿမတ္ဆံုးေသာ အက်င့္စာရိတၱ ၂ ခုရွိသည္။ ထို ၂ခုမွာ....
(၁) အလႅဟ္အသွ်င္ၿမတ္ကို အီမန္ ဆြဲယူယံုၾကည္ၿခင္း
(၂) မြစ္လင္မ်ား၏အက်ိဳးကို သယ္ပိုးေဆာင္ရြက္ၿခင္း
မေကာင္းဆံုးေသာအက်င့္စာရိတၱ ၂ ခုလည္းရွိေလသည္။ ထို ၂ ခုမွာ
(၁) အလႅဟ္အသွ်င္ၿမတ္ႏွင့္ တစံုတရာယွဥ္တြဲ ကိုးကြယ္ၿခင္း (ရွရီးက္ၿပဳၿခင္း)
(၂) မြစ္လင္မ်ားကို ဒုကၡေရာက္ေစၿခင္း ။
(၂) ရစူလြလႅာ (စြ) ကိုယ္ေတာ္ မိန္႕ေတာ္မူသည္မွာ....
သင္တို႕အေပၚ၌ လိုက္နာရန္ထိုက္သင့္ေသာ တရား ၂ ပါးရွိ၏ ။
(၁) စစ္မွန္ေသာအိုလာမာမ်ားထံ၌ ခ်ဥ္းကပ္ခစားၿခင္း ။
(၂) ပညာရွိတို႕၏ ဆံုးမစကားမ်ားကို ၾကားနာလက္ခံၿခင္း
အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ၿမင့္ၿမတ္ေတာ္မူေသာအလႅဟ္အသွ်င္ၿမတ္သည္ ေၿခာက္ေတြ႕ေနေသာ ေၿမကို မိုးေရၿဖင့္
စီမ္းလမ္းဆိုေၿပသကဲ့သို႕ ေသေနေသာစိတ္ကို ဟီက္မသ္ ၏နဴရ္အလင္းေရာင္ၿဖင့္ ရွင္သန္ေစေတာ္မူသည္။
(၃) အဗူဘကဲရ္ (ရေသြ႕) သခင္မိန္႕ေတာ္မူသည္မွာ ....
ႏွိဳင္းယွဥ္ခ်က္ ၂ မ်ိဳးရွိသည္။
(၁) မည္သူမဆို သခၤ်ိဳင္း သို႕ .ေနာင္တမလြန္အတြက္ ရိကၡါမပါပဲဝင္လွ်င္...
(၂) ထိုသူသည္ ပင္လယ္သမုဒၵသို႕ ေလွမပါပဲ ခရီးႏွင္မည့္သူႏွင့္ အလားတူေပသည္။
(၄) အုမဲရ္(ရေသြ႕)သခင္ မိန္႕ေတာ္မူသည္မွာ....
ဂုဏ္သိကၡါ ၂ မ်ိဳးရွိသည္။
(၁) ေလာက ဒြန္ယာ ၏ဂုဏ္သိကၡါသည္ဓနဥစၥာၾကြယ္ဝမွဳေၾကာင့္ ၿဖစ္ထြန္း၍
(၂) ေနာင္တမလြန္၏ သိကၡါသည္ကား အအ္မလ္ ေကာင္းၿမတ္ေသာ ၾကင့္ၾကံမွဳေၾကာင့္ၿဖစ္ထြန္းသည္။
(၅) အြသ္မာန္ (ရေသြ႕) သခင္မိန္႕ေတာ္မူသည္မွာ.....
ပူေဆြးၿခင္း ၂ မ်ိဳးရွိသည္။
( ၁) ေလာက္ကီအတြက္ပူေဆြးၿခင္းသည္ စိတ္ကိုအေမွာင္အတိၿဖစ္ေစၿပီး
(၂) တမလြန္အတြက္ပူေဆြးၿခင္းသည္စိတ္ႏွလံဳး ရႊင္ၿပံဳး လင္းဝင္းေစသည္။
(၆) အလီ(ရေသြ႕) သခင္မိန္႕ေတာ္မူသည္မွာ.....
ရွာေဖြၿခင္း ၂ မ်ိဳးရွိေလသည္။
(၁) အၾကင္သူသည္ ေအလင္မ္ သာသနာ့ပညာကိုရွာေဖြ ဆည္းပူးေနလွ်င္ ၄င္းကို သုခဘံုရွာေဖြေနမည္။
(၂) အၾကင္သူသည္ မေကာင္းမွုအကုသိုလ္မ်ားရွာေဖြေနလွ်င္ ၄င္းကို ငရဲဘံုကရွာေဖြေနမည္။
(၇) ယာဟ္ယာအီမ္နဳမအားဇ္ (ရေသြ႕) သခင္မိန္႕ေတာ္မူသည့္ ၂ မ်ိဳးမွာ
(၁) မည္သည့္ဂဳဏ္သေရရွိေကာင္းၿမတ္သူမွ အသွ်င္ၿမတ္(အလႅဟ္) အမိန္႕ ဖီဆန္မွဳမၿပဳ။
(၂)မည္သည့္အသိညဏ္ရွိသူမွ တမလြန္ထက္ ေလာ္ကီကို ဦးစားမေပးၾကေပ။
(၈) အအ္မရွ္ (ရေသြ႕) သခင္မိန္ကေတာ္မူသည္မွာ....
အရင္းအႏွီး ၂ မ်ိဳးရွိသည္
(၁) အၾကင္သူသည္ သကၠဝါ အၿပစ္ေရွာင္ၾကည္ၿခင္းကို အရင္းခံလွ်င္ ထိုသူ၏သာသနာ့အက်ိဳးၿဖစ္ထြန္းမွဳ
အေၾကာင္း ေၿပာ၍မဆံုးနိဳင္ ၊ ႏွဳတ္လွ်ာမ်ားသာ ေညာင္းသြားေပမည္ ။
(၂)အၾကင္သူသည္ ေလာ္ကီ အေရးဦးစားေပး အရင္းအႏွီးၿပဳလွ်င္ ထိုသူ၏သာသနာ့ဆံုးရွံဳး ေလွ်ာ့္နဲမည့္အေၾကာင္းေၿပာဆိုရလွ်င္ မကုန္ဆံုးနိဳင္ ။ ႏွဳတ္လွ်ာမ်ားသာေညာင္းညာေပမည္။
ဆိုလိုသည္မွာ တကၠဝါတရား လိုက္စားသူသည္ ေအာင္ၿမင္မည္ၿဖစ္ၿပီး ေလာ္ကီအာရံဳသာထားသူသည္ဆံုရွံဳးေပမည္။
(၉) စုဖ္ယန္ေသာင္ရီ (ရေသြ႕) သခင္မိန္႕ေတာ္မူသည့္ ၿပစ္မွဳ ၂ မ်ိဳး
( ၁) နဖ္စာနီ ရွယ္ဝသ္ စိတ္အလိုလိုက္မွဳေၾကာင့္ၿဖစ္သြားသည့္ ဂိုနဟ္ ၿပစ္မွဳတိုင္းသည္ အလႅဟ္အသွ်င္ခ်မ္းသာေပးလီမ့္မည္ဟုမွတ္ထား၍ရနိဳင္သည္။
(၂) ေမာက္မာ ပလႊား မန္မာနေၾကာင့္ က်ဴးလြန္မိေသာၿပစ္မွဳသည္ကား ခ်မ္းသာရရန္ခဲယဥ္ေပသည္။
အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ အီဗ္လီးစ္ ရွိဳင္သြန္ မိစၦာၿပဳခဲ့ေသာ ၿပစ္မွဳ၏အရင္းခံသည္ တကဗုရ္ မာန္မာနေၾကာင့္ၿဖစ္သည္။
ကမၻာဦးဖခင္ အာဒမ္ တီမ္းေခ်ာ္ခဲ့ေသာအမွဳသည္ စိတ္အလိုလိုက္မွဳေၾကာင့္ ၿဖစ္ခဲ့ရာ ခ်မ္းသာရခဲ့၏
(၁၀) ဇာဟီဒ္ အၿပစ္ေရွာင္ၾကင္သူတို႕ထံမွ အဆို ၂ မ်ိဳး
(၁) အၾကင္သူသည္ မေကာင္းမွုတစ္ခုခုကို ရယ္ေမာေပ်ာ္ရႊင္စြာၿဖင့္ၿပဳက်င့္သည္ရွိေအလႅဟ္အသွ်င္ၿမတ္က
ယင္းသူအား ငိုေၾကြးေနရသူအၿဖစ္ၿဖင့္ အပယ္ငရဲ သို႕ခ်ေတာ္မူလီမ့္မည္။
(၂) အၾကင္သူသည္အမိန္႕နာခံလွ်က္အလႅဟ္အသွ်င္ၿမတ္အားေၾကာက္ရႊံငိုေၾကြးလွအလႅဟ္အသွ်င္ၿမတ္က ယင္းသူအားရယ္ေမာေပ်ာ္ရႊင္စြာၿဖင့္ သုခဘံုသို႕ဝင္ေရာက္ေစေတာ္မူမည္။
(၁၁) ဟကီးမ္ ပညာရွင္မ်ား ထံမွ အဆို ၂ ရပ္မွာ ....(ရစူလြလႅာ၏မိန္႕မွာခ်က္)
(၁) မည္သည့္ေသးငယ္ေသာမေကာင္းမွဳကိုမဆို အေသးအဖြဲဟု အထင္မေသးသင့္..အေသးအဖြဲ
ဟုသတ္မွတ္ၿပီး အၿမဲက်ဴးလြန္ပါက ၾကီးေလးေသာ ၿပစ္မွဳၿဖစ္သြားေပသည္။
(၂) ၾကီးေလးေသာၿပစ္မွုမ်ားကို ေသာင္ဗဟ္ (အမွား) ဝန္ခံမွသာလွ်င္ ပေပ်ာက္နိဴင္၏။
(၁၂) ပုဂၢိဳလ္မြန္မ်ား၏ စကား ၂ ရပ္
(၁) အာရီဖ္ အလႅဟ္အသွ်င္ၿမတ္အားေကာင္းစြာသိသူတို႕၏အလိုဆႏၵမွာ အသွ်င္ၿမတ္ကိုခ်ီးက်ဴး
ေထာပနာၿပဳၿခင္းၿဖစ္ေလသည္။
(၂) ဇာဟီးဒ္ အၿပစ္ေရွာင္က်ဥ္သူတို႕၏ ဆႏၵသည္ကား ဒိုအာ ဆုပန္ၿခင္းၿဖစ္သည္။
အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ အာရီဖ္တို႕၏ ပန္းတိုင္သည္ကား အလႅဟ္အသွ်င္ၿဖစ္၍ ဇာဟီးဒ္တို႕၏ပန္းတိုင္သည္ကား
ကိုယ္က်ိဳးအတြက္ သက္သက္ၿဖစ္ေလသည္။
(၁၃) ပညာရွင္ၾကီးမ်ား၏ အဆို ၂မ်ိဳး
(၁) အၾကင္သူသည္အသွ်င္ၿမတ္ထက္သာပို၍ ခ်စ္ခင္ထိုက္သူရွိေသးသည္ဟု ယူဆလွ်င္
မအ္ရီဖသ္ အလႅဟ္ကိုသိမွဳ ေလွ်ာ့္နည္းသြားေပမည္။
(၂) ၄င္းအၾကင္သူသည္ မိမိ၏ နဖ္စိအမၼာရဟ္ စိတ္ရိဳင္းထက္ၾကီးမားေသာရန္သူရွိေသး
သည္ဟုယူဆလွ်င္ မိမိစိတ္ကို သိမွဳနည္းပါးေသးသူၿဖစ္သည္။
မြန္ၿမတ္ဆံုးေသာ အက်င့္စာရိတၱ ၂ ခုရွိသည္။ ထို ၂ခုမွာ....
(၁) အလႅဟ္အသွ်င္ၿမတ္ကို အီမန္ ဆြဲယူယံုၾကည္ၿခင္း
(၂) မြစ္လင္မ်ား၏အက်ိဳးကို သယ္ပိုးေဆာင္ရြက္ၿခင္း
မေကာင္းဆံုးေသာအက်င့္စာရိတၱ ၂ ခုလည္းရွိေလသည္။ ထို ၂ ခုမွာ
(၁) အလႅဟ္အသွ်င္ၿမတ္ႏွင့္ တစံုတရာယွဥ္တြဲ ကိုးကြယ္ၿခင္း (ရွရီးက္ၿပဳၿခင္း)
(၂) မြစ္လင္မ်ားကို ဒုကၡေရာက္ေစၿခင္း ။
(၂) ရစူလြလႅာ (စြ) ကိုယ္ေတာ္ မိန္႕ေတာ္မူသည္မွာ....
သင္တို႕အေပၚ၌ လိုက္နာရန္ထိုက္သင့္ေသာ တရား ၂ ပါးရွိ၏ ။
(၁) စစ္မွန္ေသာအိုလာမာမ်ားထံ၌ ခ်ဥ္းကပ္ခစားၿခင္း ။
(၂) ပညာရွိတို႕၏ ဆံုးမစကားမ်ားကို ၾကားနာလက္ခံၿခင္း
အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ၿမင့္ၿမတ္ေတာ္မူေသာအလႅဟ္အသွ်င္ၿမတ္သည္ ေၿခာက္ေတြ႕ေနေသာ ေၿမကို မိုးေရၿဖင့္
စီမ္းလမ္းဆိုေၿပသကဲ့သို႕ ေသေနေသာစိတ္ကို ဟီက္မသ္ ၏နဴရ္အလင္းေရာင္ၿဖင့္ ရွင္သန္ေစေတာ္မူသည္။
(၃) အဗူဘကဲရ္ (ရေသြ႕) သခင္မိန္႕ေတာ္မူသည္မွာ ....
ႏွိဳင္းယွဥ္ခ်က္ ၂ မ်ိဳးရွိသည္။
(၁) မည္သူမဆို သခၤ်ိဳင္း သို႕ .ေနာင္တမလြန္အတြက္ ရိကၡါမပါပဲဝင္လွ်င္...
(၂) ထိုသူသည္ ပင္လယ္သမုဒၵသို႕ ေလွမပါပဲ ခရီးႏွင္မည့္သူႏွင့္ အလားတူေပသည္။
(၄) အုမဲရ္(ရေသြ႕)သခင္ မိန္႕ေတာ္မူသည္မွာ....
ဂုဏ္သိကၡါ ၂ မ်ိဳးရွိသည္။
(၁) ေလာက ဒြန္ယာ ၏ဂုဏ္သိကၡါသည္ဓနဥစၥာၾကြယ္ဝမွဳေၾကာင့္ ၿဖစ္ထြန္း၍
(၂) ေနာင္တမလြန္၏ သိကၡါသည္ကား အအ္မလ္ ေကာင္းၿမတ္ေသာ ၾကင့္ၾကံမွဳေၾကာင့္ၿဖစ္ထြန္းသည္။
(၅) အြသ္မာန္ (ရေသြ႕) သခင္မိန္႕ေတာ္မူသည္မွာ.....
ပူေဆြးၿခင္း ၂ မ်ိဳးရွိသည္။
( ၁) ေလာက္ကီအတြက္ပူေဆြးၿခင္းသည္ စိတ္ကိုအေမွာင္အတိၿဖစ္ေစၿပီး
(၂) တမလြန္အတြက္ပူေဆြးၿခင္းသည္စိတ္ႏွလံဳး ရႊင္ၿပံဳး လင္းဝင္းေစသည္။
(၆) အလီ(ရေသြ႕) သခင္မိန္႕ေတာ္မူသည္မွာ.....
ရွာေဖြၿခင္း ၂ မ်ိဳးရွိေလသည္။
(၁) အၾကင္သူသည္ ေအလင္မ္ သာသနာ့ပညာကိုရွာေဖြ ဆည္းပူးေနလွ်င္ ၄င္းကို သုခဘံုရွာေဖြေနမည္။
(၂) အၾကင္သူသည္ မေကာင္းမွုအကုသိုလ္မ်ားရွာေဖြေနလွ်င္ ၄င္းကို ငရဲဘံုကရွာေဖြေနမည္။
(၇) ယာဟ္ယာအီမ္နဳမအားဇ္ (ရေသြ႕) သခင္မိန္႕ေတာ္မူသည့္ ၂ မ်ိဳးမွာ
(၁) မည္သည့္ဂဳဏ္သေရရွိေကာင္းၿမတ္သူမွ အသွ်င္ၿမတ္(အလႅဟ္) အမိန္႕ ဖီဆန္မွဳမၿပဳ။
(၂)မည္သည့္အသိညဏ္ရွိသူမွ တမလြန္ထက္ ေလာ္ကီကို ဦးစားမေပးၾကေပ။
(၈) အအ္မရွ္ (ရေသြ႕) သခင္မိန္ကေတာ္မူသည္မွာ....
အရင္းအႏွီး ၂ မ်ိဳးရွိသည္
(၁) အၾကင္သူသည္ သကၠဝါ အၿပစ္ေရွာင္ၾကည္ၿခင္းကို အရင္းခံလွ်င္ ထိုသူ၏သာသနာ့အက်ိဳးၿဖစ္ထြန္းမွဳ
အေၾကာင္း ေၿပာ၍မဆံုးနိဳင္ ၊ ႏွဳတ္လွ်ာမ်ားသာ ေညာင္းသြားေပမည္ ။
(၂)အၾကင္သူသည္ ေလာ္ကီ အေရးဦးစားေပး အရင္းအႏွီးၿပဳလွ်င္ ထိုသူ၏သာသနာ့ဆံုးရွံဳး ေလွ်ာ့္နဲမည့္အေၾကာင္းေၿပာဆိုရလွ်င္ မကုန္ဆံုးနိဳင္ ။ ႏွဳတ္လွ်ာမ်ားသာေညာင္းညာေပမည္။
ဆိုလိုသည္မွာ တကၠဝါတရား လိုက္စားသူသည္ ေအာင္ၿမင္မည္ၿဖစ္ၿပီး ေလာ္ကီအာရံဳသာထားသူသည္ဆံုရွံဳးေပမည္။
(၉) စုဖ္ယန္ေသာင္ရီ (ရေသြ႕) သခင္မိန္႕ေတာ္မူသည့္ ၿပစ္မွဳ ၂ မ်ိဳး
( ၁) နဖ္စာနီ ရွယ္ဝသ္ စိတ္အလိုလိုက္မွဳေၾကာင့္ၿဖစ္သြားသည့္ ဂိုနဟ္ ၿပစ္မွဳတိုင္းသည္ အလႅဟ္အသွ်င္ခ်မ္းသာေပးလီမ့္မည္ဟုမွတ္ထား၍ရနိဳင္သည္။
(၂) ေမာက္မာ ပလႊား မန္မာနေၾကာင့္ က်ဴးလြန္မိေသာၿပစ္မွဳသည္ကား ခ်မ္းသာရရန္ခဲယဥ္ေပသည္။
အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ အီဗ္လီးစ္ ရွိဳင္သြန္ မိစၦာၿပဳခဲ့ေသာ ၿပစ္မွဳ၏အရင္းခံသည္ တကဗုရ္ မာန္မာနေၾကာင့္ၿဖစ္သည္။
ကမၻာဦးဖခင္ အာဒမ္ တီမ္းေခ်ာ္ခဲ့ေသာအမွဳသည္ စိတ္အလိုလိုက္မွဳေၾကာင့္ ၿဖစ္ခဲ့ရာ ခ်မ္းသာရခဲ့၏
(၁၀) ဇာဟီဒ္ အၿပစ္ေရွာင္ၾကင္သူတို႕ထံမွ အဆို ၂ မ်ိဳး
(၁) အၾကင္သူသည္ မေကာင္းမွုတစ္ခုခုကို ရယ္ေမာေပ်ာ္ရႊင္စြာၿဖင့္ၿပဳက်င့္သည္ရွိေအလႅဟ္အသွ်င္ၿမတ္က
ယင္းသူအား ငိုေၾကြးေနရသူအၿဖစ္ၿဖင့္ အပယ္ငရဲ သို႕ခ်ေတာ္မူလီမ့္မည္။
(၂) အၾကင္သူသည္အမိန္႕နာခံလွ်က္အလႅဟ္အသွ်င္ၿမတ္အားေၾကာက္ရႊံငိုေၾကြးလွအလႅဟ္အသွ်င္ၿမတ္က ယင္းသူအားရယ္ေမာေပ်ာ္ရႊင္စြာၿဖင့္ သုခဘံုသို႕ဝင္ေရာက္ေစေတာ္မူမည္။
(၁၁) ဟကီးမ္ ပညာရွင္မ်ား ထံမွ အဆို ၂ ရပ္မွာ ....(ရစူလြလႅာ၏မိန္႕မွာခ်က္)
(၁) မည္သည့္ေသးငယ္ေသာမေကာင္းမွဳကိုမဆို အေသးအဖြဲဟု အထင္မေသးသင့္..အေသးအဖြဲ
ဟုသတ္မွတ္ၿပီး အၿမဲက်ဴးလြန္ပါက ၾကီးေလးေသာ ၿပစ္မွဳၿဖစ္သြားေပသည္။
(၂) ၾကီးေလးေသာၿပစ္မွုမ်ားကို ေသာင္ဗဟ္ (အမွား) ဝန္ခံမွသာလွ်င္ ပေပ်ာက္နိဴင္၏။
(၁၂) ပုဂၢိဳလ္မြန္မ်ား၏ စကား ၂ ရပ္
(၁) အာရီဖ္ အလႅဟ္အသွ်င္ၿမတ္အားေကာင္းစြာသိသူတို႕၏အလိုဆႏၵမွာ အသွ်င္ၿမတ္ကိုခ်ီးက်ဴး
ေထာပနာၿပဳၿခင္းၿဖစ္ေလသည္။
(၂) ဇာဟီးဒ္ အၿပစ္ေရွာင္က်ဥ္သူတို႕၏ ဆႏၵသည္ကား ဒိုအာ ဆုပန္ၿခင္းၿဖစ္သည္။
အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ အာရီဖ္တို႕၏ ပန္းတိုင္သည္ကား အလႅဟ္အသွ်င္ၿဖစ္၍ ဇာဟီးဒ္တို႕၏ပန္းတိုင္သည္ကား
ကိုယ္က်ိဳးအတြက္ သက္သက္ၿဖစ္ေလသည္။
(၁၃) ပညာရွင္ၾကီးမ်ား၏ အဆို ၂မ်ိဳး
(၁) အၾကင္သူသည္အသွ်င္ၿမတ္ထက္သာပို၍ ခ်စ္ခင္ထိုက္သူရွိေသးသည္ဟု ယူဆလွ်င္
မအ္ရီဖသ္ အလႅဟ္ကိုသိမွဳ ေလွ်ာ့္နည္းသြားေပမည္။
(၂) ၄င္းအၾကင္သူသည္ မိမိ၏ နဖ္စိအမၼာရဟ္ စိတ္ရိဳင္းထက္ၾကီးမားေသာရန္သူရွိေသး
သည္ဟုယူဆလွ်င္ မိမိစိတ္ကို သိမွဳနည္းပါးေသးသူၿဖစ္သည္။